Starta butik
Det är enkelt att starta din alldeles egna butik. Antingen väljer du en fysisk butik eller webbutik. Vilket alternativ som är bäst beror helt på just din situation och hur du vill sälja. Vad behöver du då ha för att starta din butik? Det går inte att svara på den frågan innan du bestämt dig för om du vill starta en webbutik eller en fysisk butik. Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Det kan fungera som riktigt bra komplement till varandra.
Fysisk butik
Förutom att hitta en passande lokal så är det väldigt viktigt att du inreder din butik på rätt sätt. Det är genom dina butiksutrymmen som du gör ett intryck på potentiella kunder. Det gäller allt från typen av klädhängare och möbler till butiksbelysning. Belysningen gör mycket för utrymmet och för att skapa stämning. Ett exempel på ett svenskt företag som kan hjälpa dig med detta är Nordic Light.En annan viktig del av den fysiska butiken är ett välfungerande kassasystem. Fundera på vad du vill erbjuda dina kunder innan du skaffar ett. Vill du till exempel erbjuda en kundklubb med medlemsrabatter ska systemet ha kapacitet att registrera detta. Kassaregistret är också väldigt viktigt för att bokföringen ska bli korrekt. Du kan hitta kompletta system med kassaregister på internet.Innan man öppnar upp dörrarna är det även bra att ha spenderat tid, pengar och energi på marknadsföring, många gör misstaget att tro att kunderna bara dyker upp så fort man öppnat, men utan bra marknadsföring kan man få en mycket långsam start, speciellt om man öppnar butik på en gata som inte är så vältrafikerad. Ett par tips om marknadsföring kan man läsa på Företagande.se.
E-butik
Visma Spc har tagit fram några hjälpsamma tips för dig som ligger i startgroparna med din webbutik.Det viktigaste när du skapar din webbshop är att du gör sajten lättnavigerad och all information lättillgänglig. Det ska vara enkelt att handla. Det innefattar användarvänlig design såväl som tydlig information om produktspecifikationer, storlekar, och tillgänglighet. Det är till exempel viktigt att du har ett system som automatiskt visar när en vara är slut. Detta för att inte skapa irritation hos kunden. Dessutom upplevs din sajt som mer professionell ju färre problem som kunden stöter på.Därför är det även kritiskt att man väljer en e-handelsplattform som passar sina behov och även är lätt att arbeta med. Det finns en hel del olika plattformar att välja mellan och det kan kanske vara svårt att veta vad det är man behöver till att börja med. För mer information om detta kan man läsa Driva-Egets artikel om 25 e-butiker för småföretagaren.