Marknadsföring på nätet
Det är ju ingen frågan om att allt mer sköts på nätet, detta är en trend man identifierat sedan länge och den har inte visat sig börja gå åt andra hållet direkt.
Det finns många sätt att marknadsföra sig på nätet, vilken metod som passar en själv bäst kommer att bero väldigt mycket på vilka behov man har, vilka produkter eller tjänster man säljer, hur mycket man kan spendera på marknadsförningen, med mera. Det gäller att tänka efter och identifiera den eller de metoder som fungerar bäst för en själv.
Sociala medier
Mun till mun har alltid varit ett sätt som företag fått fler kunder, tidigare var detta just att man berättade om ett företag eller en butik till någon man kände och kanske de därefter anlitade dem eller besökte deras butik. Idag finns det även samlingsplatser som Facebook, Youtube och Twitter för detta och man kan till exempel starta en Facebook grupp för alla som handlat i ens butik eller anlitat en tjänster.
Affiliatenätverk
Genom att ansluta sig till ett sådant här nätverk kommer man att få mer trafik till ens hemsida genom länkar från andra hemsidor. Nätverket som man går med i matchar ihop en med hemsideägare som kan tillhandahålla länkar till ens sajt och man betalar dem antingen för varje unik besökare eller för varje unik besökare som även genomför ett köp.
Banners
En annan vanlig metod är att hyra bannerlänkar på andras hemsidor, detta är en ganska vanligt sätt att försöka nå ut till en specifik målgrupp genom att hyra en bannerlänk på en sida som på något sätt är relaterat till den tjänst eller produkt man säljer. Men då webbläsartillägg som Adblock blir allt vanligare syns inte dessa för alla besökare som använder dem.