Lyckas med försäljningen på nätet

Om du ska starta en webbshop eller vill öka din försäljning på din befintliga så gäller det att skapa förtroende till dina kunder och få dem att bli återkommande kunder. kundvangDela upp ert mål till olika milstolpar t.e.x:

  • Milstolpe 1: Sälj för 10.000SEK i månaden
  • Milstolpe 2: 25.000SEK,
  • Milstolpe 5: 100.000SEK i månaden

Varje gång en milstolpe är nådd så är ni ett steg närmare ert mål. För varje steg närmare så ökar eran ambition och vilja att kämpa vidare.För att nå sina olika milstolpar så gäller det att vara expert på sitt område och vara bäst på det man säljer. Ett exempel är Häromi.se som är väl insatt i världen om hundar och dess produkter. Det gör att man snabbt får tillit till hemsidan och blir en återkommande kund.Ett bra sätt att få en ökad försäljning är att använda sig av rätt marknadsföring. Om ni använder Google AdWords så är sökorden viktiga. Säljer ni reservdelar till Volvo så får ni bättre resultat om ni använder “Reservdelar till Volvo” än om ni använder “Bildelar online”. Marknadsför eran hemsida på rätt sätt så att era besökare redan vet vad som finns på hemsidan innan dom klickar på länken.Sälj nischade produkter som är unika eller svår att få tag i. Om eran hemsida är en av dom få som säljer produkten så säljer den produkten lättare än vanligare produkter. Om ni har svårt att hitta nischade produkter att sälja och redan har många besökare så kan ni bredda ert sortiment genom att ta in fler tillbehör eller relaterade produkter.Prissättningen kan göra en kund osäker eller säker på att handla hos just er. Kolla vad kunden är beredd att betala för produkten. Om det priset inte är lönsamt för er så kanske den inte passar i ert sortiment. Om ni ska sälja produkten till ett pris som är en lite högre än konkurrenternas så måste ni skapa ett förtroende till kunden och visa varför dom ska välja att handla hos er istället för någon annan.