Hur du tar dig in på en populär marknad
Idag har i princip alla företag en egen sajt och många även försäljning av sina produkter på nätet. Det gör naturligtvis att konkurrensen bland nätbutiker kan bli oerhört omfattande.
Näthandeln har ökat kraftigt och enligt PostNords undersökning E-handeln i Norden 2015 i Sverige är det tre varugrupper som säljer överlägset mest:
- Kläder/skor
- Böcker
- Hemelektronik
Konkurrensen inom de här områdena är därför stor med många både små och stora sajter, så hur gör du för att ta dig in på till exempel kläder och skor fastän du inte är lika stor som Ellos eller Zara? Det finns flera saker du kan göra för att ta dig in på en populär marknad:
- Fokusera på en viss stil, till exempel på kläder. Många nätbutiker satsar på att ha ett så brett utbud som möjligt, vilket ska passa alla. Om du istället satsar på en viss klädstil och ser till att ha ett intressant utbud så blir du om inte unik, någon som sticker ut i mängden.
- Endast sälja matchande accessoarer. Om det är alltför många som säljer skinnkläder, kanske du istället ska bli specialist på det som hör till, såsom en nischad accessoar av bra kvalitet.
- Marknadsföring. Ta hjälp av affiliates eller sociala medier. Facebook och Twitter är kanske de två vi ser som givna när det gäller att marknadsföra sig på nätet, men Pinterest har visat sig ha ett genomsnittligt högre ordervärde än de två. Alltför många använder dock sociala medier på fel sätt, genom att lägga in produktbilder som länkar tillbaka till den egna företagssajten. Om du istället länkar till exempelvis en blogg som sedan länkar till din butik, så ger det trovärdighet, eller ‘sociala bevis’, åt att din produkt är populär och får en helt annan genomslagskraft. Detsamma gäller för affiliates: ett bra sätt att ge sociala bevis är att bloggaren använder produkten själv på bilder som publiceras på t ex Instagram.