Att hitta sin nisch
I dagens samhälle blir det allt viktigare att hitta sin nisch. Att inrikta sig på något mer specifikt kan många gånger vara betydligt lättare än att satsa på ett brett område eller en väldigt stor målgrupp. Ju mer specialiserad man dock blir desto viktigare är det att bedöma storleken av marknaden eller målgruppen man riktar sig till. Det är ju bra att vara den enda leverantören av en viss produkt eller tjänst, men är inte marknaden eller målgruppen för denna tillräckligt stor kommer man ju ändå inte att få idén att gå runt. För att ha koll på något som detta är det bäst att göra en marknadsundersökning.Man kan även hitta sin egen twist på en redan existerande marknad och affärsmodell. Ett exempel är sajten Pricly som mer eller mindre har skapat ett bibliotek av produkter i alla möjliga kategorier från en mängd olika webbutiker. Upplägget påminner på sätt och vis om prisjämförelsesajter på olika vis, men det är mer en sökmotor för produkter.Att kunna hitta sin nisch kommer inte nödvändigtvis vara enkelt och något man kan göra på en helg. Somliga kanske har turen att hitta något som fungerar redan från första början. Men det är mycket mer troligt att man kommer att behöva titta sig runt, testa olika sätt, samla information och dra slutsatser innan man identifierat sin nisch.I vilken nisch man sedan hamnar är det väldigt viktigt att man har en tydlig profil. Man vill inte få en massa kunder som egentligen är ute efter något man inte erbjuder. På detta sätt kommer kunden veta exakt vad det är de får redan innan de vänder sig till en. Det kommer även vara enklare att göra ett namn för sig själv på detta vis.